top of page

16.7.16 | 12:00


שיח גלריה בהשתתפותו של יאיר ברק בתערוכה ״פארודיה על מעשה הזמן״

אוצרת: ורד שניר

אמנים משתתפים: דור אבן-חן, ענהאל ברקוביץ׳, זיו זאב כהן, ליאת כהן, נועה שוורץ, ורד שניר

יאיר ברק (נ. 1973, תל אביב) הוא אמן צילום ווידאו, מרצה, אוצר וכותב על צילום, הקים את המחלקה לצילום במנשר ועומד בראש הלימודים המעשיים בחוג לאמנות בסמינר הקיבוצים. ברק הינו זוכה פרס עידוד היצירה לשנת 2012, עבודותיו הוצגו במוזיאונים וגלריות בארץ ובעולם ביניהם - מוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל, מוזיאון חיפה, גלריה ג'ולי מ., גלריה נוגא, הקיבוץ ועוד. למד בתוכנית התואר השני בבארד קולג', ניו יורק ובוגר המחלקה לצילום, קמרה אובסקורה, תל אביב.

בתערוכה משתתפים שישה אמנים צעירים המציגים עבודות וידאו, צילום ופיסול.בימינו, גישתנו לעולם עוברת דרך המסך או העדשה. התערוכה מבקשת להציג מגוון של תגובות למצב עניינים זה - בו הטכנולוגיה משמשת כמתווכת לעולם החומרי. תערוכה זו מזמינה להתבונן אל העולם דרך הטכנולוגיה, תוך קילוף הפתיינות שהטכנולוגיה מציעה. זוהי גישה ביקורתית חדשה לעולם מבוסס דימויים בעידן הרשת, לעולם שהפך להיבריד של החומרי והווירטואלי.

בספרה ״הצילום כראי התקופה״ מאפיינת סוזן סונטאג את הצילום כמייצר צורות שונות של בעלות על הזמן ״תצלומים יוצרים צורות נלעגות של בעלות; בעלות על העבר, ההווה ואפילו על העתיד״.

בזמננו, כאשר המדיה מתדמה יותר ויותר לחיים ואילו החיים מאמצים את הלוגיקה של המדיה, ניתן לומר שאנו חיים במדיה ולא עם מדיה. על כן, כיום אותה בעלות עליה דיברה סונטאג הפכה לאחדות, מעשה הצילום ומעשה הזמן אחד הם.

התערוכה מבקשת להרחיב את טענתה של סונטאג כי ״פארודיה על מעשה הצילום״ הינה גם ״פארודיה על מעשה הזמן״. הפארודיה כאן, היא במובן של חיקוי/ציטוט האסתטיקה של הטכנולוגיה העכשווית על מנת ליצור בה סדקים ולפרקה. פירוק זה מאפשר יצירת מרחב לפעולה ולחשיבה מחודשת על מערכת היחסים שבין המדיה לחיים, המדיה לזמן.

bottom of page